söndag 7 november 2010

Vaniljmacroner med smultronfyllning

Efter förra försöket med macroner (chokladmacroner med baileysfyllning), som blev väldigt lyckat, så ville jag testa med lite annan smak. Som bekant så är jag inte överförtjust i sprit-/likörsmaker, så denna variant fick ha lena sommarsmultron och lite råååsa färg för effektens skull ;-)
Härlig smultronfrosting på G..

Dock trodde jag faktiskt att jag skulle misslyckas helt med macronerna, då jag var lite slarvig med smeten.. Först vispade jag (eller rättare sagt - hushållsassistenten..) ihop marängsmeten tills den var riktigt fast. Sen var det meningen att jag skulle blanda ner övriga ingredienser lite så där försiktigt.. Jaja, ner med ingredienserna och sen körde jag vispandet på full effekt... - Naaaaaaaaj! Smeten blev ju helt rinnig och med ett lite *pyyyys* så sjönk den ihop.. Jaja, jag kastar ju knappast en hel sats, så jag tänkte att jag använder det och så får det väl ätas av närmsta sörjande..

Men icke då - se så fina de blev!:
De blev ännu finare än förra omgången! Så jag ska nog "misslyckas" fler gånger tror jag!

Jag spritsar gärna på frostingen, kanterna blir så mycket snyggare då tycker jag.


Eller hur ser de goda ut?

Och de var de också vill jag lova!


Recept Macaroner:
4 st äggvitor
0,5 dl strösocker
150 g skållad & skalad mandel
4 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker


Gör så här:
Vispa äggvitor och häll ner sockret lite i taget. Vispa ett bra tag för att marängen ska bli riktigt fast.
Rör sedan ner mandeln, florsockret och vaniljsockret.
Spritsa ut små rundlar (lika stora som femkronor ungefär) på bakplåtspapper och låt dem vila i 30 min.
Grädda i 150 grader i ca 12 minuter. Låt dem svalna på plåten och lossa sedan dem försiktigt.
Spritsa på krämen/frostingen och sätt ihop dem, som en hamburgare ungefär!
Låt dem stå en stund i kylen innan servering - ät & njut!

Recept SmultronFrosting:
60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk färskpressad citron (jag använde färdigpressad på flaska)
100 g färskost
Några droppar smultronessens

Gör så här:
Blanda allt till en jämn smet. Är smeten lös (vilket kvittar då du använder den till just macroner), så ställ in den i kylen för att den ska stelna till sig - mycket lättare att spritsa ut den snyggt sen.

3 kommentarer:

Pehrnilla sa...

De ser jättefin ut:)Smultron är så gott. Såg du att du fick en award av mig?

TårtOlga sa...

superfina! och smultron låter jättegott! ska också försöka misslyckas med vispandet enligt din metod, haha

Cake and I sa...

Dom ser jätte goda ut helt i min smak=)