söndag 31 oktober 2010

Macroner/Macaroner/Makroner/Macaroons och surdegsbröd!


Första försöket med macroner och det blev faktiskt ganska lyckat! Dock är smaken av Baileys alldeles för skarp för mig (gillar inte alkoholhaltiga drycker nått särskilt, förutom öl - kan man ha det som smaksättning?! ;-)), men den föll ut väl hos maken min...
Ska definitivt testa detta fler gånger fast kanske med hallon? Eller med någon av alla de essenser jag "råkade" beställa hem häromdagen.. Vad sägs om viol, apelsin eller smultron??
Orginalreceptet har jag hittat inne hos Picknickkorgen!

Ingredienser

ChokladMacroner

4 st äggvitor
0.5 dl strösocker
150 g skållad och malen sötmandel
4 dl florsocker
3 msk kakao

Baileyskräm
50 g mjukt smör
2 dl florsocker
3 tsk kaffe
3 msk Bailey's
3 tsk kakao

Gör så här:

1.Skålla och mal mandeln fint, sätt ugnen på 150 grader.

2.Vispa äggvitorna och häll i lite socker i taget och fortsätt tills marängen är så pass fast att du kan vända skålen uppochner ytan att marängen hälls ut.

3.Rör försiktigt ned den malda mandeln och florsockret i marängen.

4.Spritsa ut små rundlar på bakplåtspapper, i en femkronas storlek på ett ungefär.

5.Låt dem vila på plåten i ca 30 min innan du gräddar dem i ugnen.

6.Grädda rundlarna i ca 12 min.

7.Låt svalna och lossa dem sedan försiktigt från bakplåtspappret.

8.Gör Baileyskrämen genom att röra ihop alla ingredienser så den blir mjuk och fluffig.

9.När rundlarna svalnat ordentligt är det dags att spritsa/smeta på smeten på en rundel och lägg sen ihop det med en rundel över.

10. Förvaras torrt - ät & njut!



Och inte nog med det, jag har äntligen kommit till skott med min surdegsstart! Har haft en surdeg i kylen i några veckor, men inte funnit tid till baket. Så igårmorse tog jag ut den lille godingen och knådade till en deg som fick ligga och jäsa till kvällen. Ett underbart saftigt bröd med valnötter och en gnutta lingon, mums vad gott det var! Och mäktigt!
Så idag gjorde jag ett par degar till - ett med olika nötter och ett med rejäl smak av lingon. Längtar tills gräddningen ikväll! ;-)
Receptet har jag hittat här, men, som vanligt, har jag ändrat lite bland ingredienserna..

En surdegstart gjorde jag så här:
Dag1:
2.5 dl rågmjöl
2 dl vatten
Dag 3:  
1 dl rågmjöl
1 dl vatten
Dag 4:  
1 dl rågmjöl
1 dl vatten

1. Blanda 2 deciliter vatten med 2.5 deciliter rågmjöl i en bunke. Plasta in och låt stå i rumstemperatur i två dygn.
2. Efter att degen vilat i två dygn, tillsätt 1 deciliter vatten och 1 deciliter rågmjöl. Plasta in och låt stå i rumstemperatur i ytterligare ett dygn.
3. Tillsätt på den fjärde dagen 1 deciliter vatten och 1 deciliter rågmjöl. Plasta in och låt stå i rumstemp i ett dygn.
4. Efter ett dygn är surdegen färdig att börja baka med.
5. Ska du inte baka med den eller om du bara använder en del av den så ska resterna förvaras i kylen.
6. Mata 1g/vecka med 1dl vatten & 1dl rågmjöl - konsistensen ska vara som våffelsmet ungefär.


Surdegsbröd med lingon och valnötter
Ingredienser:
200 g surdeg
300 g vetemjöl
300 g grahamsmjöl eller rågmjöl
15 g mörk brödsirap
10 g salt
½-1 dl hasselnötter (jag använde dem hela)
3-4 msk lingonsylt

1. Blanda surdeg, mjöler och sirap i en bunke och kör med degkrokar i minst 6min, helst 10 min. Blanda sedan ner salt, nötter och lingon och kör i minst 3 minuter till.
2. Slå upp degen på lätt mjölat bakbord, vik in kanterna till ett avlångt/runt bröd och lägg det sen för jäsning i en lätt mjölad handduk i en jäskorg/brödkorg. Jag äger ingen sådan så jag använde en pastasil som jag klädde med mjölad handduk. Låt jäsa i 6-7 timmar.
3. Sätt på ugn på 250 grader, med bakplåten inne. Stjälp upp degen direkt på den heta plåten. Grädda i 250 grader i 5 minuter. Sänk sen temperaturen till 200 grader och grädda i 30-40 minuter.
4. Låt brödet svalna på plåten och förvara det sedan inrullat i en handduk för att bibehålla den goda hårda skorpan.

Har du något smaskigt recept på surdegsbröd, så dela gääärna med dig! Likaså om du har förslag på smaker vad gäller macronerna!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tycker dina macarons ser jättefina ut =) Har aldrig testat att använda kako i receptet utan har bytt ut delar av florsockret till chokladflorsocker. Baileys hade gått hem här med, älskar den drycken =)