söndag 31 oktober 2010

Knapriga Jordnötskakor och Crispykola

Då jag förärats med barn som också gillar att baka - är det lätt att hitta många små baktillfällen.
Det svåra är nog snarare att ibland inse att det egentligen inte är riktigt läge att baka så där precis innan man ska gå och lägga sig..
Nåja, för det mesta går det att skjuta fram baktillfället om jag, dyrt & heligt, lovar att baka under morgondagen. Vid ett sådant ögonblick lovades det Crispykola på bakschemat.
Så sagt och gjort och kladdigt värre blev det! Man får vara riktigt snabb i vändningarna och se till att skyffla upp smeten snabbt på plåten - annars riskerar du att stå med en stor oformlig klump av krispig jordnötskola. Vilket i och för sig inte är så illa - det smakar fortfarande lika fantastiskt och det är ju en bra ursäkt att få äta det "misslyckade" verket.. *hrm* ;-) Det påminner mycket om Lions-chokladet, dvs supergott!


Receptet har några år på nacken och var jag fått det ifrån har jag tyvärr inte en blekaste aning om? Men tacksam för det är jag iaf!
Ingredienser:
2,5 dl jordnötssmör
2 dl ljus sirap
1 dl kokosflingor
1 dl farinsocker
1 tsk vaniljsocker
1 L K-special flingor (går också bra med vanliga flingor, skillnaden är att det blir med puffat med K-special)

Garnering:
150 g mörk choklad (OBS! Inget blockchokladsskit.. Använd antingen Marabous vanliga mörka choklad eller annat kvalitétschoklad, för smakens skull.)
1-2dl jordnötter

Gör så här:
1. Lägg bakplåtspapper i en ugnsform, se till att det går upp på kanterna.
2. Blanda jordnötssmör, sirap och farinssocker i en kastrull och låt koka upp på medelhög värme, under omrörning, tills allt socker lösts upp.
3. Rör ner kokos, vaniljssocker och flingor och blanda väl - här gäller det att vara kvick så det inte stelnar i en klump!. Tryck ut masan i formen, ca 1cm tjock. Använd en kavel ovanpå ett smörpapper för att få det jämnt utsmetat.
4. Smält den mörka chokladen och bre sedan ut den över jordnötsmassan. Strö över jordnötterna.
5. Ställ in i kylskåpet för att stelna och skär eller bryt sönder kakan i lagom stora mumsbitar!


När vi ändå köpt hem en massa jordnötter, så fick det bli lite fler kakor med dessa goda ting. Inte heller vet jag var detta recept kommer ifrån... Skäms på mig och jag ska definitivt bättra mig nu med att skriva upp vart jag hittat dem!
Dessa små kakorna är försvinnande goda och du bör nog gömma undan dem om du vill ha dem kvar längre än ett par dar.. Här hemma förvaras de i en stor glasburk uppe på min lilla "bakhylla" - och dit når bara jag och, tyvärr, mannen med.. ;-)
Ingredienser:
Ca 40 st
200 g smör/margarin
2 dl socker
1 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 dl havregryn
2 dl salta jordnötter

Gör så här:
1. Värm ugnen till 200 grader. Blanda alla ingredienserna, förutom jordnötterna i en skål. Hacka jordnötterna grovt och vänd sedan ner dem i smeten.
2. Klicka ut små toppar av smeten på bakpappersklädd plåt.
3. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter. Låt kakorna svalna på plåten och förvara dem sedan torrt.

Mumsfillibabba!

Min lilla elvisp har hängt med i många år och den har haft det ganska tufft mellan varven.. Alltså beslöt den sig för att ge upp och lämna mig samt baket åt sitt lilla öde. Det rådde lite panik här ett tag, men jag surfade in mig på tradera och lyckades göra ett riktigt fynd med denna:
Och jag är såååå nöjd! Jisses vad skönt med en lite mer "riktig" maskin. Och ovanpå allt kom mamsen hit med EN TILL hushållsassistent, visserligen med en hel del år på nacken, men säkert minst lika bra som denna (Vissa saker var sannerligen bättre förr...) Ja, jag är iaf mer än nöjd!:-)
För visst är det så himla smidigt att kunna sätta igång den lilla assistenten och ägna sig åt ännu mer bak i en annan skål?! ;-)

Vad kör du med för bra köksredskap? Några favoriter? Nått du önskar dig hett?

1 kommentar:

Maya sa...

Lät urmumsigt, kan va något bra att ha när det är dags för kalas nästa gång!
Ha en fin söndag!