lördag 6 november 2010

Cupcakespraliner, vilket jobb alltså!

 Jisses vilket jobb det är att pensla formar med choklad! Kladdigt, tidsödande och klumpigt! Men slutresultatet ser ju så fint ut när man ser det i andra bloggar, så ja, jag måste ju bara fortsätta! Ett problem vi har här hemma är att det nog är för varmt i köket.. Chokladen vill aldrig stelna så jag måste förvara allt i kallförrådet. I kylen blir det kondens och chokladen smakar till slut blä! Nån som har nått annat bra tips, eller är det så enkelt att jag använder fel choklad? För marabous mörka är ju lite "smältigare" av sig.. Hmm, kom gärna med nått tips!



Choklad ser så smarrigt ut, eller hur? ;-)

Och kanske ska jag testa i aluminiumformar istället? Dessa små pappersknäckformarna halkar ju bara av fingrarna och ner i chokladgrytan.. Och när chokladen stelnat och jag ska pensla på nästa lager så smälter ju det stelnade och formen börjar vecka sig.. Eller så är det som så att detta inte var något för klumpiga mig?! ;-)

Nåja, just nu står där ljuvlig choklad på smältning, ett gäng penslade formar i kylen, macroner som vilar inför gräddning och en underbar rååååsa frosting med smultronsmak och väntar på mig i köket! Ska använda frostingen både till macronerna och cupcakespralinerna tänkte jag. Sen blir det, föga förvånande, ett gäng cakeballs - denna gången gjorda på mjuk pepparkaka och färskost! ;-)

Det är ju ändå lördag idag och om man gjort sina sysslor (som att vika femtioelva tvättkorgar med tvätt!) så är det väl ok att ägna resten av dagen till bakning va?

Hur ska du tillbringa din lördag?

2 kommentarer:

Hanna - Bakfnatt sa...

Hej! Har inte testat knäckformar, men aluminiumformar känns ju helt klart lite mer stabila! Själv använder jag choklad som är just för bakning, kanske det kan ha betydelse? Håller tummen för lyckat försök nästa gång =)

Erika - Bakglädje sa...

Ja, det låter lite pilligt. Jag har tänkt testa, men då blir det nog inte så många åt gången.