lördag 16 oktober 2010

Grön tomatmarmelad, Äpplemos och sonens Kokosmuffins

(Recepten längre ner i inlägget)

Då hösten började anlända insåg jag att våra tomater aldrig skulle bli röda, och vi hade måånga tomater!
Nåväl, tacka gud att google finns - för där googlade jag på "gröna tomater + recept" och fick upp hur mycket somhelst! Nu gällde det bara att sålla ut agnarna från vetet..

Fastnade för "Inlagda Gröna tomater" och "Grön Tomatmarmelad", det lät ju onekligen spännande!

Så 8kg(!) tomater, en herrans massa syltsocker, kryddnejlika, kanel och X antal barnmatsburkar senare - här är resultatet för marmeladen:



Vänd huvudet på sidan, så ser du bättre.. (Förstår inte varför datorn inte villa lägga den rätt, inte mitt fel alltså.. ;-))

När jag ändå var i farten, så blev det till att engagera familjen i "projekt Äppelplockning"! Och av det blev det en härlig Äppelmos med smak av vanilj - helt perfekt att använda i gröten eller på en grov macka.


Efter den omgången har det blivit fler kan jag avslöja.. det har blivit Bananmarmelad med nötter, Plommonmarmelad, mer Tomatmarmelad och fler burkar med inlagda tomater! Och det är ju så kul att ge bort i present, tillsammans med ett nybakat bröd har man den perfekta värdinnegåvan!

Sen fick jag lovat sonen (10år) att visa upp hans goda kladdkakemuffinsar med kokos på! Han har tydligen ärvt bakargenen (om det nu finns någon sådan?!) och älskar att baka - och han är duktig på det!
Skåda resultatet:

Jag kommer uppdatera inlägget med recepten senare - hinner inte just nu, då det står "packning av resväska, utan att bli hysterisk" på schemat just nu! Åker nämligen till Alanya, Turkiet på söndagmorgon! ;-)

Må väl!

EDIT: Tre av recepten

Bananmarmelad

500g skalade bananer
saft från 1 lime/citron (Jag använde mig av pressad citron på flaska)
2 kanelstänger
3dl Syltsocker
2msk valnötshack (Jag använde hackad mandel)

Mixa eller mosa bananerna. Blanda med limesaften, kanelstänger och syltsocker i en gryta och koka i 5-10 minuter.
Ta av grytan från värmen och skumma noga. Rör i nöthacket. Häll upp på varma, väl rengjorda burkar. Förslut och förvara svalt.

Plommonmarmelad

4,5dl strösocker
3kg plommon
6dl vatten
2-3 kanelstänger
1-2tsk mald kanel
atamon (läs på flaskan hur mycket du ska ha)

Dela plommonen och kärna ur dem. Lägg dem i gryta, tillsammans med kanelstänger & kanel, och täck, precis, med vatten (ca 6dl). Låt sjuda långsamt, gärna 1 timme eller mer, tills plommonen nästan löst upp sig och bildat ett jämt fruktmos.
Tillsätt sedan sockret, höj värmen och koka kraftigt under omrörning, rör ofta så massan inte bränns vid. ta av grytan från plattan efter ca 20 minuter, låt den vila i en kvart (detta för att förhindra att fruktbitarna stiger upp till ytan i burkarna och bara lämnar gelé i bottnen).
Fyll de varma burkarna och sätt på locken. Förvara svalt.

Äpplemos med vanilj

1kg äpple
2dl vatten
1 vaniljstång
1,5dl strösocker
1tsk atamon, flytande konserveringsmedel

Skala, kärna ur och skär frukten i bitar. Lägg dem i kastrull med vatten. Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna i kastrullen. Lägg även i den urskrapade stången. Låt det sjuda i 40-60 minuter. Rör då och då och eventuellt mosa äpplena.
Rör i sockret och rör tills det smält. Tag kastrullen av värmen och rör i atamon.
Häll upp i varma och rena burkar. Förvara svalt.



2 kommentarer:

Cecilia sa...

Kul med grön tomatmarmelad! Det ska jag lägga på minnet till nästa år. HVi har lyckats äta upp alla våra egna, utom ett par tre stycken stackare som ryker ikväll, tror jag =)

Angelica - Angel - Dolliver sa...

Ja, jag blev så nyfiken på det, då jag googlade på gröna tomater, så det var bara tvunget med ett försök - och ett lyckat sådant blev det ju! ;-)
Vi fick väl bara sisådär fyra-fem st röda tomater.. haha! Är inte begåvad med särskilt gröna fingrar och satte tomatplantorna alldeles för sent - men som sagt, det blev ju bra ändå!
Hoppas du får tillfälle att testa det, det är verkligen en smakupplevelse utöver det vanliga!