tisdag 10 maj 2011

Min tredje tårta någonsin - förbättring sker ständigt ;-)

Min syster fyllde 18 och skulle komma hem på en snabbvisit från London för att fira påsk & födelsedag här hemma. Då den stackaren missade senaste kalasets kakbuffé (hon är ett riktigt kak- och godismonster..) så var jag ju "tvungen" att gottgöra henne med en tårta passande damens smaker...


Det är i princip choklad "all the way through"...


Rosorna var nog det jobbigaste att få ihopa.. I och för sig trodde många av kalasgästerna att de var riktiga rosor eller iaf köpta.. Och det får jag väl ta som en komplimang va?


Har köpt på mig lite fler tårtverktyg sen den första tårtan och jisses vad det underlättade! Det blev lite bokstavsutstickare, rosutstickare, färger, en smoother och lite annat smått och gott vid den senaste beställningen. Och jag har givetvis siktat in mig på ännu fler verktyg som ska beställas då plånboken tillåter så ;-)


Tårtan är byggd med chokladanslag och den nedersta är fylld med Geishafluff, Dumlefluff, mintchokladfluff och ananas, den översta med samma förutom ananasen. Spacklad med chokladsmörkräm och täckt med chokladsugarpaste. Dekorkanten och blommorna är gjorda i modelpaste (något svårarbetad tyckte jag.. Alldeles för mjuk och sprack lätt vid hantering..)
För min del blev den alldeles för söt, ska ha i lite syrliga hallon nästa gång för att jämna ut det lite. Men annars var den kanongod! Och förbenat mäktig!


Hursom - för att vara min tredje täckta tårta så är jag supernöjd, det tog sin lilla tid, men det är väl en vanesak och något man får "arbeta" sig upp på antar jag.
Just nu snickrar jag på vad jag ska testa nästa gång? Några speciella smakkombinationer som man absolut måste testa? Tips på vad jag ska använda för att modellera blommor och dekorkanter?

Jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få! :-)

3 kommentarer:

Soulsister sa...

WOW! Helt otroligt vacker!

L8 sa...

Såååååå läcker!!! Ser supermumsig ut.

Erika - Bakglädje sa...

Jättesnygg! Gillar dina rosor.