tisdag 15 februari 2011

Semlor, minipizzor och funkishus..

 Alla andra gör semlor och då kan väl knappast jag vara sämre än så?! ;-) Pinsamt att erkänna, men det är faktiskt första gången jag gör helt egna semlor.. Och det var ju - lätt! Lite kladdig deg, men med mitt husmorstips (50g smält smör över jäsningen) gick det alldeles galant!
Och bullarna är ju supergoda att äta rakt av - utan grädde och mandelmassa, bra att ha som mellanmål!


Recept, ca 20 st:

100 + 50 g smält margarin/smör (till deg & på jäsningen)
3 dl mjölk
50 g jäst
½ tsk salt
1 dl socker
1 ägg
½ tsk hjorthornssalt
Ca 1 L vetemjöl

Fyllning:
Inkråm från bullarna
mandelmassa efter behag
en skvätt grädde

Garnering:
5 dl vispgrädde
Florsocker


Gör så här:
  1. Smält matfettet och häll i mjölken, ljumma till 37 grader, dvs fingervarmt.
  2. Smula ner jästen och lös upp med degspadet.
  3. Tillsätt salt, socker och ägg.
  4. Blanda i hjorthornssalt och mjöl efter hand och arbeta degen blank och smidig.
  5. Häll på 50 g smält smör inför jäsningen och låt degen jäsa i ca 30 min.
  6. Knåda degen och dela den till ca 20 bullar som du rundar till och lägger på bakplåt.
  7. Jäs dem väl (för mig tog det ca 20-25 min).
  8. Pensla med uppvispat ägg och grädda bullarna i ca 8-10 min, 250 grader.
  9. Låt bullarna kallna och under tiden kan du mjuka upp mandelmassan med en skvätt grädde.
  10. När bullarna svalnat, skär du av "locken" och gröper ur lite av brödmassan.
  11. Blanda inkråmet med mandelmassan och fördela upp massan i hålet i bullarna. 
  12. Lägg på vispad grädde, på med lock och sikta florsocker över härligheterna!
  13. Klart!

 Och på tal om mellanmål - minipizzor! En suverän uppfinning anser jag! Passar bra att göra när man har tex rester av bacon, köttfärssås eller tacos - det mesta går faktiskt att slänga på dessa underbara småttingar!

Recept, ca 20 st:
50 g jäst
4 msk Olivolja  (går bra med matolja också)
6 dl vatten
1 tsk salt
2 tsk strösockr
12-14 dl vetemjöl (spara lite till utbakning)

Fyllning:
4 dl passerade tomater
oregano/timjan
600 g riven ost
skinka
lök
andra ingredienser efter önskemål, tex, kyckling, jordnötter, curry & banan.

Gör så här:
  1. Smula jästen i en bunke.
  2. Värm olja & vatten till fingervarmt, dvs 37 grader.
  3. Lös upp jästen med vätskan
  4. Tillsätt salt, socker & mjöl, lite i taget, och arbeta ihop till en smidig deg.
  5. Låt jäsa i 20-30 min.
  6. Sätt på ugnen på 250 grader.
  7. Förbered fyllningen (hacka/skära)
  8. Ta upp degen på mjölat bakbord, dela upp den i ca 20 bitar och tryck/kavla/slit & dra till ett lagom format på pizzabotten ;-)
  9. Lägg pizzan på bakplåten.
  10. Skeda på tomat och krydda med oregano. På med ingredienserna och strö osten sist på.
  11. Grädda mitt i ugnen i 10 - 12 min tills osten smät och pizzorna fått fin färg.
  12. Låt pizzorna svalna innan du fryser in dem. (Eller avnjut dem direkt!)


 Och något försenat - Vårt pepparkakshus 2010! Haha, vad kul vi hade när vi satte ihop det! Och ännu roligare blev det när hela familjen fick agera a la legofigurer. T.o.m hunden & katten är med! Dock ska jag erkänna att vi inte äger ett sådant vrålåk som står parkerat.. Vår är liiite tråkigare, liiite större och säkert liiite billigare i drift...

Fullt snöbollskrig pågår!

Nu är det uppätet för längesen, vilken tur att jag hann föreviga det innan ungarna kastade sig över det!

Inga kommentarer: