onsdag 16 februari 2011

Chokladwhoopies med vanillafrosting - frysta är godast!!

Första gången jag testade dessa små godingar - och man kan väl säga att både jag, man och barn är - hooked! Nu har jag bara testat chokladvarianten med vanillafrosting, har sett smakkombinationer som hallon-lakrits, choklad-hallon och (troligtvis min framtida favorit) choklad-mint som givetvis ska testas så fort tillfälle ges!
När mannen fick provsmaka så sa han att det påminde om GB-sandwich och då fick jag den briljanta ideén att frysa in kakorna. Sagt och gjort.. Sen var det bara den outhärdliga väntan (ja, men ni vet - när man väntar på nått gott så väntar man ALLTID för länge!). Och minnsann - det blev perfekt med vanillafrostingen! Så j-kla gott (Farligt gott skulle jag vilja påstå.. För det är så lätt att "bara" ta en.. och en till.. och en till..). Ja, faktiskt så gott att alla i familjen är överens om att de är godare när de är frysta än inte! Så testa - om du gillar GB-sandwich dvs.. ;-)


Det ser ju ut som.. Ja, ni vet säkert vad jag menar.. Tur att man vet vad det ska bli, annars hade de knappast lockat med sitt utspritsande utseende.. ;-)



Recept, ca 40-45st (dubbla):
200 g smör/ margarin
2½ dl socker
2 ägg
6 dl mjöl
4 tsk bakpulver
1 dl kakao
1-2 tsk vaniljpulver
2 tsk salt
3 dl mjölk


Vanillafrosting:
400 g färskost (typ philadelphia)
4 dl vispgrädde
½-1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
5 dl florsocker

Gör så här:
  1. Vispa smör & socker fluffigt.
  2. Tillsätt äggen och blanda väl.
  3. Rör ner alla torrvaror, blanda och häll ner mjölken försiktigt tills allt är blandat.
  4. Häll smeten i spritspåse (det går också bra att klicka ut den med en sked) med rund tyll. Spritsa små kakor i lite större storlek än en femkrona, på en bakpappersklädd plåt.
  5. Grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i 8-10 min, de ska INTE få någon färg på kanterna - så passa noga! ;-)

  1. Under tiden som kakorna svalnar vispar du ihop frostingen. Börja med att vispa grädden och bakpulvret.
  2. Blanda färskost, florsocker och vaniljsocker i en annan bunke.
  3. Blanda ihop alltsammans och vispa på låg hastighet tills allt är rejält blandat. Är frostingen för lös kan du ställa den i kylskåpet tills den stelnar lite.

  1. Vänd upp plattsidan på kakorna, spritsa på frostingen på varannan kaka, sätt på locket - och frys in dem snarast! Det tar ca 40-60 min för dem att få en okej fryskonsistens. Under tiden du väntar på underverken så får du väl baka en omgång till... På så sätt har du alltid tillgång till en till.. och en till.. och en till... ;-)


5 kommentarer:

Sockertussen sa...

Ser underbart gott ut =D

Sanne Erlandsson sa...

Så goda de ser ut. Måste snart testa dessa läckerbitar som verkar vara "bakflugan" just nu!

Cakes and Sweets sa...

Åh, GB Sandwich är min favoritglass!
Jag måste nog testa dessa och göra din variant och lägga dem i frysen. Tack för tipset!!!

Erika - Bakglädje sa...

Ser väldigt gott ut!

Emma sa...

tack så sjuukt mycket för det här receptet ! tänkt baka det men har bara läst receptet från en amerikansk sida, blev mycket lättare nu när jag fick se ditt recept :D