måndag 1 november 2010

Ljuvligt bröd med brödmaskinen!

Införskaffade en begagnad brödmaskin, via blocket, för några veckor sedan. Har läst så mycket gott om dem, så jag var bara tvungen att testa. Och det är med gott resultat vill jag lova! Pengarna den kostade har jag redan tjänat in med allt bröd vi bakat ;-)
Dock är detta en ganska gammal sak, så brödet tar 3-4 timmar att bakas, men det gör inte mig något. Nyare maskiner tar 1-3 timmar på sig, så visst är där skillnad.
Inte heller så många program att välja på, men en riktig höjdare är att kunna ställa in den på senareläggning av bakning - för det är inte mycket som slår så som att vakna till doften av nygräddat bröd på morgonen..!



Jag googlade efter lite grundrecept och skrev ut en hel bibba med papper - men som vanligt, kan jag inte hålla mig till orginalrecepten - så här kommer grundtipsen samt favoriten hos oss:

Grundrecept (hälls också ner i den skrivna ordningen):
20 g färsk jäst, som smulas ner
7-8 dl mjöl (vete, graham, råg, mm)
1 msk sirap
ett par nypor salt
ev kryddor/nötter
3 msk smör/margarin
3 dl vätska (vatten, mjölk, fil, gräddfil, mm)

Vårt favverecept:
20-22 g färsk jäst
5 dl grahamsmjöl
2 dl vetemjöl
2-3 msk sirap
en nypa salt
4 msk smör
2 dl fil/gräddfil/creme fraiche
1 dl vatten
½-1 dl solrosfrön
Lite anis eller annan brödkrydda

Förvara brödet/-n invirat i en handduk. Då bibehåller du den goda skorpan och brödet håller sig fräscht.


2 kommentarer:

Tulipan´s bakverk sa...

Du.. jag har en splirrans ny sedan två månader tillbaka ungefär. Bröden tar ca 3-4h att baka. Men räknar man in jobb, jäsning på olika plan och tid så är man snart där tidsmässigt med att baka normal som att använda maskinen. Kan också säga att jag sparar inte bara tid. Jag sparar grymt mycket pengar åxå.
Räknade att vi annars köper bröd för ca 8 000kr/år.. och hur mycket elände finns det inte i köpt bröd?!!!
Nej jag ÄLSKAR min maskin. Den är det bästa tillsammans med min bakassistent Kenwood Major och min diskmaskin :)

Angelica - Angel - Dolliver sa...

Aha, visste inte att det tog så lång tid även för nyare maskiner, tittade runt på massvis ett tag, men inget som passade plånboken.. ;-) Älskar därför Blocket!!

Och kenwood har jag med, fast den "lilla", och jag är också störtförälskad i den! Brödmaskin + kenwood = KÄRLEK!! ;-)