lördag 13 november 2010

Banankladdkakemuffins med jordnötsfrosting och dekorationer!

Tyvärr är jag inte speciellt duktig på det här med att dekorera och göra fint - har helt enkelt inte sinne för det. Eller ska jag kanske kalla det "tålamod"? ;-) Jaja, jag försökte iaf göra lite söta små blommor och enkla fjärilar - ett passande enkelt pysslande för min del. Köpte en liten blomutstickare och en fjärilsform och kanske, kanske vågar jag mig på lite mer avancerat så småningom - har du några tips till en nybörjare?

Blommor, blommor, blommor.. Gjorde lite streck för att få mer liv i dem och fäste (med sirap) en sockerpärla i samma färg.

Fjärilar på tork! La dem över burkkanten för att få dem att se "flygande" ut ;-)

Givetvis fick jag ju baka något att använda dekorationerna på - det blev en banankladdkaka, fast i muffinsformat. Ovanpå det gjorde jag en sjuuuukt god jordnöts- & chokladfrosting, mumma!

Klickade ut små klickar, la grönt kokos som "gräs", en liten blomma och en flygande fjäril - jag är nöjd, för det är bra för att vara mig - haha! :)

Banankladdkakemuffinsen (jisses vilket långt ord!) blev så där härligt mustiga och saftiga. Tyvärr sväller de upp i ugnen och sjunker ganska mycket efteråt, det är en kompakt kaka - och då släppte muffinsformarna i kanterna - men det gick att dölja de värsta skavankerna med frostingen.

Recept banankladdkaka (egentligen till en springform 24cm)
150 g smör
2 st ägg
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1,5 dl vetemjöl
2 st mogna bananer

Gör så här:
Smält smöret och låt det svalna.
Vispa ägg och socker. Blanda ner vaniljsocker och kakao. Tillsätt vetemjölet och blanda allt till en jämn smet. Rör också ner det smälta smöret.
Hacka bananerna grovt, blanda ner dem i smeten och kör med vispen.
Häll smeten i rund form (eller till ca 30 muffinsar), glöm inte att smörja formen om det behövs.
Grädda mitt i ugnen i 175 grader och i 30 minuter för kakan och ca 15-20 minuter för muffins.
Ta ut kakan och låt den svalna, den blir ännu godare efter ett par dagar i kylen! Det går bra att frysa kakan.

Jordnöts- & chokladfrosting:
1 dl jordnötssmör
4 dl florsocker
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
150 g färskost
1 msk kaffe

Gör så här:
Blanda till en jämn smet. Om du ska spitsa ut den fint och hållbart så får den eventuellt stå i kylen en stund.

Ät inte allt på direkten - man kan få ont i magen ;-)

1 kommentar:

MM Cake design sa...

he he typs för nybörjare??!!Alla var nybörjare nån gång och kunde du göra så här snygga blommor kan du väll göra massa andra. Man bähöver bara utstickare. så kom igen duktiga tjejen